Comunitate şi Colaborare – SWIFT 25 de ani

Comunitatea bancară din România a sărbătorit 25 de ani de la conectarea la SWIFT a primelor bănci din România, în cadrul celei de-a VIII-a ediţii a SWIFT Business Forum România, eveniment de referință internațională organizat de Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi SWIFT la data de 8 noiembrie 2017, la Bucureşti.

Printre temele principale de discuţie ale evenimentului SWIFT Business Forum din acest an au fost impactul noilor reglementări asupra industriei bancare, proiectele comunităţii româneşti în domeniul plăţilor şi al tranzacţiilor cu instrumente financiare în contextul iniţiativelor europene, noul program SWIFT privind creșterea securității tranzacțiilor, agenda digitală şi inovaţia în serviciile financiar bancare, precum şi noile iniţiative la nivelul industriei – Global Payments Innitiative (GPI) şi Plăţi Instant.

Sesiunea de deschidere a Forumului a marcat evoluţia sistemului bancar din România în cei 25 de ani de când primele bănci din România s-au conectat la infrastructura SWIFT. Radu Grațian Ghețea, Preşedinte al Grupului Membrilor SWIFT din România şi Președinte de Onoare al ARB, a declarat: “Pentru România, conectarea primelor patru bănci la SWIFT în anul 1992 a însemnat o deschidere fără precedent către comunitatea bancară internaţională, prin posibilitatea de a efectua operaţiuni de plăţi, trezorerie, instrumente financiare şi comerţ internaţional, bazate pe un sistem de mesagerie electronică şi o infrastructură tehnică securizată, dar şi prin alinierea la cele mai bune practici ale industriei şi integrarea în comunitatea financiar bancară globală”.

Grupul Utilizatorilor SWIFT din România numără în prezent 43 de membri, reprezentanţi ai tuturor instituțiilor de credit, Băncii Naţionale a României, Trezoreriei Statului, TRANSFOND, Depozitarului Central, precum şi ai unor instituţii de plăţi şi corporaţii. Este de remarcat că în România, traficul SWIFT a cunoscut o creștere sustenabilă pe parcursul ultimilor cinci ani, de peste 50%.

Sergiu Oprescu, Președinte al Consiliului Director al ARB, a vorbit despre caracteristicile sistemului bancar din România şi despre strategia ARB pentru perioada urmă toare, în contextul creat de noile reglementări europene şi naţionale, evoluţia tehnologiei şi creşterea competiţiei.

“Aniversăm astăzi un sfert de secol de când primele bănci românești s-au conectat la SWIFT, ceea ce reprezintă un moment de referință în istoria industriei financiare post decembriste din România. Astfel de momente de referință din istoria ARB, care privesc crearea infrastructurii sistemului bancar, reprezintă argumentele forte în implementarea strategiei și planului de parcurs al industriei bancare românești. România poate obține un avantaj de convergență, mergând cu o viteză de parcurs mai mare decât viteza grupului urmărit, pe următoarele trei direcții strategice: incluziunea financiară (62% în România în comparație cu peste 90% la nivel european), agenda digitală (ultimul loc în Europa pe baza indicelui DESI, dar cu un loc 2 pe conectivitatea de mare viteză) și educația financiară, unde România ocupă ultimul loc în Europa 28 și unde cu un efort mic am putea înregistra o tracțiune deosebită în creșterea sustenabilă a intermedierii financiare” a menţionat Sergiu Oprescu.

Aflat pentru prima dată în România, Matthieu de Heering, Head of Central & Eastern Europe, SWIFT, a declarat: “Sunt foarte fericit că prima mea vizită la București coincide cu un astfel de eveniment de referință pentru comunitatea SWIFT din România și sunt recunoscător pentru șansa de a mă adresa SWIFT Business Forum. Mediul este foarte diferit față de acum 25 de ani – amenințările cibernetice, conformitatea, presiunea asupra modelului băncilor corespondente; dar modelul cooperativ al SWIFT continuă să-și demonstreze relevanța prin aducerea unor soluții la nivel de industrie, cum ar fi noul program pentru creșterea securității tranzacțiilor, inițiativa GPI pentru creșterea performanței mesageriei între băncile corespondente, SWIFT’s Instant Payments Gateway și platforma Financial Crime Compliance”.

Soren Haaugard, membru al Board-ului SWIFT, a vorbit despre punerea în practică a strategiei SWIFT 2020, un program ambiţios care are în vedere creșterea și consolidarea serviciilor de mesagerie de bază, extinderea ofertei pentru infrastructurile de piață, un portofoliu consistent şi inovativ de soluţii de conformitate cu reglementările privind criminalitatea financiară, precum şi o nouă abordare privind securitatea cibernetică pentru utilizatorii SWIFT şi conexiunile cu partenerii.

Marianna Janssens, GPI Expert EMEA, SWIFT, a prezentat inițiativa GPI lansată de SWIFT în anul 2015 cu scopul de a îmbunătăți semnificativ experiența clienților în domeniul băncilor corespondente, prin creșterea vitezei, transparenței și predictibilității acestora, utilizând principalele active ale SWIFT: platforma de mesagerie şi acoperirea globală. Până în prezent, au aderat la inițiativa GPI circa 125 de bănci cu prezență globală, care acoperă peste 75% din plăţile SWIFT transfrontaliere.

Noua Directivă europeană privind serviciile de plăţi – Directiva EU nr. 2366/2015 (Payments Services Directive 2), modul în care aceasta va schimba modelul de afaceri în industria plăţilor și preocupările băncii centrale privind transpunerea şi aplicarea acestei reglementări au fost prezentate de Ruxandra Avram, Şef Departament reglementare şi monitorizare a sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare, Banca Națională a României.

Plăţile instant, disponibile deja în Europa din noiembrie 2017 pentru operaţiuni în euro, au fost abordate de Ionel Dumitru, Consilier TRANSFOND, care a prezentat proiectul iniţiat de TRANSFOND şi comunitatea bancară pentru dezoltarea unui sistem de plăți instant în lei, astfel încât băncile din România să poată oferi în anul 2018 clienților lor servicii de plată 24/7/365, într-un interval de timp de maxim 10 secunde, într-un mediu securizat.

În cadrul aceleiași sesiuni, Mihaida Meila, Depozitarul Central România, a vorbit despre provocările și oportunitățile pieței de capital din România și a trecut în revistă proiectele curente și viitoare privind infrastructurile de procesare și decontare la nivelul acestei piețe.

Un subiect care s-a bucurat de un mare interes în cadrul Forumului a fost noul program Customer Security Programme (CSP), prezentat de Michael Formann, Head of SWIFTGermany & Central Europe.

Ca urmare a cazurilor de fraudă care au avut loc în anul 2016 şi care au implicat şi serviciile de mesagerie SWIFT (cel mai cunoscut fiind cazul Bangladesh), SWIFT a iniţiat un program care impune tuturor membrilor şi utilizatorilor un nou model de abordare a securității la nivelul întregii organizații. Programul cuprinde mai multe obiective, principii și controale de securitate.

CSP impune în prima etapă ca toţi utilizatorii SWIFT să realizeze o auto-evaluare de securitate, care trebuie finalizată până la sfârşitul anului 2017 şi ale cărei rezultate vor fi publicate la nivelul comunității SWIFT într-o secţiune specială a registrului SWIFT KYC.

Gizem Tansu, Compliance Expert CEE, SWIFT, a vorbit despre noutăţile privind portofoliul de soluții de conformitate, în special despre Registrul Know Your Correspondent – KYC Registry, o platformă centralizată la nivel global care stochează în prezent datele și documentele calificate a peste 4.300 de instituții financiar bancare, ce poate fi consultat în stabilirea, evaluarea și actualizarea relațiilor cu băncile corespondente.

Ultima sesiune a SWIFT Business Forum România a fost dedicată inovației, noilor tehnologii și impactului acestora asupra serviciilor financiar bancare.

Alina Florean, Senior Project Manager Roland Berger Romania, a prezentat rezultatele unui studiu privind transformarea digitală în serviciile bancare, implicaţiile asupra băncilor şi impactul pe care îl va avea Directiva revizuită a Serviciilor de Plăţi (PSD2) asupra modelului de afaceri în industria bancară.

Anca Nuțiu, Head of Retail Business Development Division, PIRAEUS Bank a vorbit despre preocupările băncilor de a inova şi despre proiecte concrete derulate pentru a oferi clientului experiența pe care acesta o dorește, prin servicii rapide, eficiente şi sigure.

Tehnologiile deschise în serviciile financiar bancare şi colaborarea dintre bănci, furnizori de software și FinTech au fost temele abordate de Sorina Bera, CEO Allevo. Concluzia sesiunii a fost că o comunitate puternică și o colaborare strânsă între toate entitățile implicate pot face ca oportunitățile să fie utilizate la maxim în beneficiul industriei şi al clienţilor.

Cu prilejul organizării SWIFT Business Forum Romania, SWIFT – prin programul Corporate Social Responsability (CSR) – a anunțat donarea sumei de 3.000 euro către SOS Children’s Village București.

Mai multe informaţii şi materialele prezentate în cadrul Forumului sunt publicate pe site-ul Asociaţiei Române a Băncilor https://www.arb.ro/swift-business-forum-romaniaeditia- viii/