Evoluția sistemului bancar din România

Sistemul bancar din România se află într-o poziție prudențială și financiară adecvată, mai toți indicatorii fiind situați peste mediile sectoarelor bancare din Uniunea Europeană. Băncile din România sunt solide și bine capitalizate, indicatorul de solvabilitate a ajuns la 24,05% în luna iunie 2024, de trei ori peste minimul solicitat. Din perspectiva lichidității, indicatorii se plasează la niveluri confortabile și, în plus, structura bilanțieră a băncilor este orientată către active lichide. Indicatorul de acoperire a necesarului de lichiditate se situa la 286,05%, potrivit datelor BNR la luna martie 2024, în timp ce media europeană era de 167,1% în decembrie 2023.

Gradul de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante era de 65,94% în martie 2024, mult mai ridicat față de media europeană, de 42,3%, în decembrie 2023, asigurând astfel stabilitate și reziliență. Rata creditelor neperformante a fost de 2,49% în iunie 2024, la o diferență redusă de media europeană care este de 1,9%. Băncile au suficientă marjă de manevră să crească creditarea pe baze sustenabile, toți indicatorii care indică stabilitatea, lichiditatea și reziliența fiind adecvați.

Asigurarea unei finanțări agile și sustenabile, posibilă într-un context în care băncilor le sunt asigurate inclusiv condiții optime privind creșterea capitalizării, produce ca efecte creșterea economică, prin creșterea consumului și a investițiilor și, implicit, asigurarea resurselor de care au nevoie, mai ales în actualul context, statul român, populația și companiile. Altfel, economia României devine mai vulnerabilă la eventuale șocuri externe de natura crizelor internaționale, mai ales când traversăm încă o serie de crize suprapuse.

The pillars of the banking system

The National Bank of Romania

The National Bank of Romania, an independent, public institution, has the exclusive right to issue currency, being the sole institution vested with the power to issue legal tender in the form of notes and coins tobe used as means of payment on the territory of Romania. The NBR supports the general economic policy of the Government without prejudice to its primary objective which is providing and maintaining price stability.

The Bank Deposit Guarantee Fund

The Bank Deposit Guarantee Fund was set up in 1996, as a legal entity of public law. The Fund’s purpose is guarantees the reimbursement of deposits with credit institutions, according to the terms and limits established by the law on the Fund’s operating. The Bank Deposit Guarantee Fund conducts activities as special administrator, interim administrator or liquidator of credit institutions, if appointed to act in such a capacity.

The Credit Bureau

Established following the initiative of the Romanian banking community, the Credit Bureau aims to support the participants to the banking system by providing them real, updated, aggregated and consistent information regarding individuals who have outstanding loans with banks or financial companies, have purchased an asset via leasing or have been insured against default risk with an insurer. The Credit Bureau is a joint stock company having as shareholders 25 banks.

TRANSFOND

The operator of the Electronic Payment System of Romania is TransFonD – the Company for Fund Transfer and Settlement, a private firm established by the banking community of Romania, having as shareholders the National Bank of Romania and 23 commercial banks.

The Romanian Bank Institute

Set up in 1991, the Romanian Banking Institute (RBI) has as main target vocational training, by specializing the staff working in banks, according to the requirements established by credit institutions and the National Bank of Romania, in cooperation with the Romanian Association of Banks and the programmes endorsed by its Board.

The Payments Incidents Bureau

Set up in 1997 inside the National Bank of Romania, the Payments Incidents Register is an intermediation centre managing information specific to incidents with payments instruments (cheques, promissory notes, bills of exchange), both from the bank’s point of view (overdraft, not honouring the obligations undertaken via these instruments ) and from the social point of view (lost / stolen / damaged).

The Credit Information Bureau

The Central Credit Register – CRR (former Banking Risk Register) represents a specialised structure for collecting, storing and centralising the information on the exposure of each declarant person from Romania before the debtors who benefitted from loans and/or commitments whose cumulated level exceeds the reporting limit (20,000 lei), as well as information on card frauds committed by card holders.

ROMCARD

ROMCARD is joint company, set up in 1994 by the five Romanian banks, having as objective the processing of cards transactions.