Asociația Română a Băncilor consideră că educația financiară trebuie să devină o prioritate la nivel național. La 14 ani de la integrarea în Uniunea Europeană, România se evidențiază ca fiind statul european aflat la coada plutonului UE în materie de incluziune financiară (67%), intermediere financiară (26,8%), nivelul educației financiare (22%) și, cu mici excepții, ca nivel al bunăstării economice (69% din media UE). La nivel mondial, aproximativ un cetățean din trei este educat financiar, în timp ce în Europa 52% dintre adulți sunt educați din punct de vedere financiar.
Între gradul de intermediere și incluziune financiară și nivelul educației financiare există o legătură intrinsecă. În pandemie s-a constatat creșterea gradului de incluziune financiară. Doi din trei români (67%) utilizează produse și servicii bancare de orice fel, arată concluziile Studiului Digitalizarea sistemului bancar în percepția românilor realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie.
Nivelul scăzut al incluziunii financiare are ca și cauzalitate un grad redus al educației financiare. Studiul OECD din anul 2020 poziționează România ca având un scor redus la capitolul alfabetizare financiară. Scorul mediu de alfabetizare financiară în țările participante la studiul OECD este de doar 12,7 din 21 și 13 doar pentru țările membre OECD. Scorurile mai mici au fost obținute de adulții din Italia (11.1), România (11.2) și Columbia (11.2).
Un nivel scăzut de educație financiară reprezintă una dintre principalele bariere în dezvoltarea economică a unei națiuni. Îmbunătățirea nivelului de educație financiară conduce la creșterea bunăstării financiare a oamenilor. Absența mentorilor, care să conducă la dezvoltarea educațională adecvată a persoanei, poate avea ca și consecințe creșterea gradului de pauperizare. În România, aproape o persoană din patru este la limita sărăciei. Rata riscului de sărăcie era de 23,5% în anul 2018, fiind cea mai ridicată din UE27, unde media era de 16,8%.
PIB/capita în România, indicatorul care măsoară bunăstarea economică individuală, se cifrează la 8.780 euro, fiind de o treime din media UE-27, de 26.290 euro, la nivelul anului 2020, evident în scădere față de 2019, pe fondul contracției economiei în contextul pandemiei.
Alte probleme structurale sunt legate de bugetul alocat pentru învățământ și lipsa progreselor. Este îngrijorător acel indicator cuprins în Monitorul educației și formării 2019 care arată că peste 40% dintre elevii cu vârsta de 15 ani nu au competențe adecvate la citire, matematică și știinte, în condițiile în care media europeană este la jumătate, iar situația mai sus menționată este cam la același nivel cu cea de acum un deceniu. Există însă și aspecte pozitive.
România se poziționează în rândul statelor europene fruntașe în ceea ce privește susținerea și introducerea educației financiare ca disciplină obligatorie. Începând de anul trecut, educația financiară a devenit materie obligatorie pentru elevii clasei a VIII-a, fiind cuprinsă în disciplina „Educație socială”. România, Cehia, Danemarca, Portugalia și Suedia sunt câteva dintre statele membre ale Uniunii Europene care au introdus educația financiară ca disciplină obligatorie, de sine stătătoare sau prin intermediul altor materii. Important este cuvântul „obligatoriu” pentru că este cel care va genera rezultate certe pe termen lung în rândul generațiilor viitoare. La nivel european, sunt aproximativ 20 de state care au efectuat aceste demersuri privind obligativitatea acestei discipline, ca temă principală sau ca subtemă. De asemenea, toți elevii din învățământul preuniversitar din România pot beneficia de cursuri opționale de educație financiară. Și pe această latură s-a înregistrat o efervescență de proiecte în ultimii ani.
În realizarea obiectivelor asociate pilonului strategic Educația Financiară, ARB are în vedere consolidarea parteneriatului cu autoritățile responsabile și realizarea de programe de educație financiară, care au inclusă și componenta de educație digitală.
Ministerul Educației și Cercetării, Banca Națională a României, Ministerul Finanțelor, Autoritatea de Supraveghere Financiară și Asociația Română a Băncilor au încheiat, în anul 2018, un Acord de colaborare pentru realizarea de activități comune în domeniul educației financiare și elaborarea Strategiei Naționale de Educație Financiară (SNEF). Principalele proiecte comune aflate în derulare sunt:
- Comitetul de Educație Financiară elaborează draftul Strategiei Naționale de Educație Financiară, aceasta urmând să fi e postat în consultare publică pe parcursul anului 2021, astfel încât toți stakeholderii să-și aducă contribuția.
- BNR, ARB, ASF prin intermediul IBR au acreditat la Ministerul Educației și Cercetării singurul curs integral de educație financiară destinat profesorilor care predau disciplina obligatorie „Educație socială” elevilor de clasa a VIII-a. Astfel, industria bancară contribuie direct la formarea tinerei generații și la creșterea gradului de educație financiară. Ne așteptăm ca anul acesta să fi e formați 350 de profesori, cursul fiind acreditat pe o perioadă de patru ani.
- ARB a realizat în parteneriat cu instituțiile publice (BNR, ASF, MF, MEC) site-ul Strategiei Naționale de Educație Financiară www.edu-fi n.ro la care toți dezvoltatorii de proiecte își pot promova la nivel național programele de educație într-un mod integrat. Cele cinci instituții partenere au invitat entitățile angrenate în proiecte din domeniul educației financiare să își înscrie programele proprii, dezvoltate începând cu anul 2018, pe platforma www.edu-fi n.ro, la secțiunea Cartea Albă.
- Autoritatea de Supraveghere Financiară, Banca Națională a României, Ministerul Finanțelor și Asociația Română a Băncilor derulează în parteneriat programul FinClub, un program de educație financiară destinat elevilor de liceu din clasele X-XII, pasionați de piața financiară. În paralel, programele proprii ale ARB de educație financiară aferente anului în curs includ, lista nefiind exhaustivă:
- ARB a continuat Programul de Formare Continuă „Educație Financiar Bancară pentru Profesori” fiind formați deja 550 de profesori care predau educație financiară elevilor din clasele I-XII. Cursul este primul program intensiv dedicat profesorilor din România și urmărește aprofundarea sau înțelegerea conceptelor cheie în ceea ce privește funcționarea sistemului bancar pe care le diseminează elevilor în cadrul orelor de dirigenție, economie şi educație financiară / antreprenorială.
- ARB a devenit membru afiliat al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică – Rețeaua Internațională de Educație Financiară. Acordarea de către OECD a statutului de membru afiliat în cadrul Rețelei Internaționale de Educație Financiară reprezintă o recunoaștere a demersurilor ARB pe zona programelor de educație financiară, în linie cu scopul pe care ni l-am asumat ca organizație, acela de a sprijini economia României și de creștere a nivelului de educație financiară.
- Platforma DreptulLaBanking, un proiect al băncilor din România, a realizat deja sezonul trei al show-ului on line de educație financiară din România, “La Taclale și parale”. Emisiunea on line, care este concepută sub forma unui concurs de cunoștințe generale pe teme financiare, a fost lansată anul trecut, iar gazda emisiunii este Cabral. De la debutul emisiunii “La Taclale și parale” și până în prezent, gradul de conștientizare a depășit 3 milioane de români care au citit mesajele privind organizarea acestui show, iar 1milion de persoane au urmărit efectiv emisiunea. În semestrul doi din 2021 se vor desfășura sezoanele 4 și 5 ale emisiunii, altfel că invităm toate persoanele interesate să-și testeze cunoștințele.
- Peste 1.600 de elevi cu vârsta între 13-15 ani din 125 de școli, licee și colegii de la nivel național au participat la ediția a III-a a finalei naționale a concursului European Money Quiz organizată de Asociația Română a Băncilor, numărul participanților și cel al instituțiilor de învățământ fiind duble comparativ cu anul trecut. Doi elevi de la Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu” din Timișoara și Școala Gimnazială „Avram Iancu” din București au reprezentat România la finala europeană a concursului de educație financiară European Money Quiz care s-a desfășurat on-line în aprilie 2021 la care au participat 28 de state europene. European Money Quiz este o inițiativă comună de alfabetizare financiară realizată de asociațiile bancare din Europa, sub coordonarea Federației Bancare Europene (FBE). În România, proiectul este implementat de ARB, în calitate de membră a FBE, printr-un parteneriat educaţional cu Institutul Bancar Român.
Toate aceste programe sunt dezvoltate de Asociația Română a Băncilor în numele băncilor membre. Multe dintre aceste proiecte pot fi regăsite în platforma www. edufin.ro, alături de proiectele proprii de educație financiară dezvoltate de către instituțiile de credit. Este necesar un efort conjugat public-privat, iar sistemul bancar dorește să contribuie la creșterea nivelului de educație financiară.
O soluție pentru o mai bună integrare financiară este și implementarea unui program european de creștere a nivelului de educație financiară. Astfel, piatra de temelie a acestei armonizări ar trebui să fi e introducerea în curricula școlară obligatorie a educației financiare pentru toți cetățenii Uniunii Europene.
Cu cât unele economii din UE sunt mai afectate din punct de vedere al nivelului scăzut al educației financiare, marea familie europeană are mai multe consecințe negative de anihilat: nivelul crescut al sărăciei și al excluziunii sociale, fenomenul migrației, etc. Iar România se confruntă din plin cu aceste fenomene.