SWIFT Business Forum Romania 2015 - only in romanian

Interoperabilitate și inovație în serviciile financiar bancare

Cea de a șasea ediție a SWIFT Business Forum România, eveniment organizat la data de 28 octombrie 2015 la București, de Asociația Română a Băncilor și SWIFT, a reunit reprezentanții comunității financiar bancare, autorităților de reglementare, infrastructurilor de piață și mediului de afaceri, pentru a discuta despre standarde, interoperabilitate, impactul revoluției digitale, tendințe, oportunități și provocări la nivelul industriei.

Lucrările Forumului au fost deschise de Radu Graţian Gheţea, Preşedinte al Grupului Membrilor SWIFT din România şi Președinte CEC Bank, care a vorbit despre schimbările semnificative pe care era digitală le va produce asupra operațiunilor bancare în viitorul apropiat și despre necesitatea de a identifica soluții pentru diminuarea riscurilor. În acest context, Radu Gheţea s-a referit la soluția lansată la sfârșitul anului 2014 de SWIFT, și anume Know Your Correspondent – KYC Registry, subliniind că utilizarea acestui registru poate fi esenţială pentru diminuarea riscurilor la nivelul comunităţii bancare. ‘În România există deja interes pentru soluția lansată de SWIFT și pot spune că CEC Bank este deja parte a acestui proiect, sper ca în scurt timp să putem fi certificați de SWIFT. ‘ a precizat Radu Gheţea.

Sergiu Oprescu, Președinte al Consiliului Director al Asociației Române a Băncilor și Președinte Executiv Alpha Bank România, a vorbit despre sistemul bancar din România, care s-a dovedit a fi foarte rezilient în ultimii ani, indicatorul de solvabilitate de 18%, fiind unul dintre cele mai mari din regiune. Remarcând că sectorul bancar românesc este printre puținele din Uniunea Europeană care, în timpul crizei, nu a avut nevoie de susţinere din bani publici, Sergiu Oprescu a adăugat că acesta susţine şi contribuie permanent la dezvoltarea economiei româneşti.

‘În opinia mea, trei lucruri au avut un impact important asupra sectorului bancar. Primul este reprezentat de creditele neperformante, schimbarea comportamentului clienților și modalitățile noi în care se gestionează riscurile, plus guvernanța corporatistă. Toate aceste lucruri însemnau provocări și sistemul bancar trebuia să se ajusteze pe o bază regulată. În al doilea rând, de fiecare dată când apare o criză există o tendință către supra-reglementare. Sper că vom avea înțelepciunea, în România, să avem o structură corectă între nivelul de reglementare și inovație. Un al treilea factor este concurența continuă din partea entităților non-bancare. Cred că această concurență va ajuta sistemul bancar să fie constructiv’, a explicat Sergiu Oprescu.

Michael Formann, Head of SWIFT Austria / CEE, a prezentat elementele cheie ale strategiei SWIFT 2020, care defineşte o agendă ambițioasă pentru comunitatea SWIFT în următorii cinci ani, pentru a răspunde provocărilor aduse de evoluția tehnologiei, de noile reglementări şi de cerinţele în continuă transformare ale pieţei. El a vorbit despre cele trei dimensiuni principale ale acestei strategii: creșterea și consolidarea serviciilor de mesagerie de bază pentru plăți și produse de investiţii financiare, extinderea ofertei pentru infrastructurile de piață și un portofoliu consistent de soluţii de conformitate cu reglementările privind criminalitatea financiară.

În contextul SWIFT2020, o preocupare importantă a SWIFT este evoluţia costurilor cu mesageria financiară. Andre Boico, Head of Pricing, a arătat că SWIFT va continua să acționeze pentru scăderea preţurilor mesajelor și pentru pachete de oferte personalizate care să satisfacă cerinţele pieţei. În ceea ce priveşte traficul SWIFT, acesta a manifestat o creştere stabilă şi puternică, de aproximativ 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. Andre Boico a remarcat că România a cunoscut o creștere a traficului SWIFT de peste 50% pe parcursul ultimilor cinci ani.

Un subiect important al Forumului l-a constituit portofoliul de soluţii dezvoltat de SWIFT în ultimii ani pentru a sprijini instituțiile financiar bancare să răspundă provocărilor de conformitate cu reglementările privind criminalitatea financiară. Julien Laurent, Specialist KYC/AML SWIFT, a prezentat soluţiile SWIFT pentru monitorizarea sancţiunilor, cunoaşterea clientelei şi prevenirea spălării banilor. O atenție deosebită a fost acordată Registrului Know Your Customer – KYC Registry, o platformă centralizată la nivel global pentru a stoca datele şi documentele calificate ale instituţiilor financiar bancare pe care acestea le pot consulta atunci când stabilesc, actualizează sau evaluează relaţiile cu băncile corespondente.

Forumul a continuat cu o sesiune dedicată standardelor în industria financiar bancară. Dezbaterea privind viitorul standardelor a fost deschisă pornind de la situaţia coexistenţei mai multor standarde la nivelul industriei financiar bancare şi necesitatea asigurării interoperabilităţii între instituţiile financiare, infrastructurile de piaţă şi comunităţile de utilizatori finali. Familia de standarde ISO 20022 a devenit în ultimii ani opţiunea preferată de standarde de mesagerie financiară pentru infrastructurile de piaţă și câştigă de asemenea teren în spațiul corporaţie-bancă. Margaux Monforti, Expert ISO 20022 Business Development SWIFT, a prezentat tendințele și stadiul adoptării ISO 20022, subliniind rolul SWIFT de a sprijini comunitatea în procesul de adoptare a standardelor, precum şi pentru a exploata la maximum oportunităţile oferite de aceste standarde.

Referindu-se la infrastructurile europene de piață și ISO 20022, Luiza Lucaci, Șef Departament TARGET2 Banca Naţională a României, a vorbit despre stadiul proiectului Băncii Centrale Europene de migrare a platformei TARGET2 la ISO 20022, precum şi despre proiectul TARGET2 Securities, care va utiliza aceleaşi standarde de mesagerie.

Michael Formann a subliniat inițiativele de adoptare a standardelor ISO 20022 pe piaţa operaţiunilor cu produse de investiţii financiare. Sesiunea dedicată standardelor s-a încheiat cu un studiu de caz privind proiectul Asociației Române a Băncilor pentru implementarea portalului SWIFT MyStandards în scopul administrării eficiente a standardelor pentru mesajele de plăţi la nivelul comunității bancare, prezentat de Luminița Soitu, Consultant Financiar Bancar.

Trecând de la standarde către tehnologie, Judit Baracs a prezentat noutăţile privind SWIFTRef, utilitarul proiectat la nivelul industriei pentru constituirea, întreținerea și furnizarea de date de referință în domeniul plăţilor.

Moderând sesiunea finală a Forumului dedicată tehnologiei, Kevin Johnson, Innotribe Startup Challenge Manager SWIFT, a provocat audienţa prin câteva aspecte concrete privind „ruptura digitală”, ritmul exponenţial al schimbării, noile entităţi intrate în peisajul serviciilor financiar bancare şi destructurarea modelului băncilor corespondente, subliniind necesitatea colaborării între sectorul bancar și companiile FinTech.

Corina Mihalache, CEO Allevo, a descris provocările cu care se confruntă astăzi antreprenorii și a vorbit despre importanța colaborării dintre sectorul bancar și companiile FinTech pentru dezvoltarea și livrarea în timp util a unor produse și servicii care să corespundă cerințelor pieței.

Canalele digitale iau locul din ce în ce mai mult canalelor bancare tradiționale. Alexandru Biță, Director eBusiness Libra Bank, a vorbit despre canalele digitale lansate de banca sa pe piața româneasca şi despre produsele dezvoltate în baza colaborării și parteneriatului dintre bancă şi clienţii săi.

Elie Lasker, Senior Manager Market Infrastructures SWIFT, a prezentat ultimele evoluţii privind sistemele de plăți în timp real și a subliniat rolul SWIFT în dezvoltarea acestor sisteme, în baza expertizei dobândite în definirea de standarde şi ca furnizor al unei infrastructuri securizate la nivel global.

Apariția unor sisteme de plăţi instant, o preocupare majoră de ultimă oră la nivel european, preocupă în egală măsură şi comunitatea bancară din România. Laurențiu Mura, Project Manager Transfond, operatorul infrastructurii de plăți din România, a prezentat viziunea Transfond pentru un sistem de plăți în timp real și provocările dezvoltării unui astfel de sistem la nivel național.

SWIFT Business Forum România s-a dovedit şi în acest an o platformă reală pentru schimbul de informații, comunicare și colaborare la nivelul comunităţii financiar bancare din România. Din perspectiva responsabilităţii sociale, cu ocazia organizării la Bucureşti a acestui eveniment, SWIFT a anunţat sprijinul său pentru SOS Children’s Village Bucureşti, donând acestei organizaţii 5.000 de euro pentru programul de consolidare a familiei.

Mai multe informaţii şi materialele prezentate în cadrul Forumului sunt publicate pe site-ul Asociaţiei Române a Băncilor https://www.arb.ro/swift-business-forum-romania-editia-a-vi-a/